onsdag 5 augusti 2009

Lärande spel.

Jag spelade Jiji och Battlefield Heroes och vad tyckte jag?

Battlefield kanske egentligen är roligt att spela. Men nu i detta syfte (att samtidigt reflektera) kändes det inte alls lika roligt. En del av glädjen försvann. Men visst, det är enkelt att komma igång med. Men lärde jag mig något? Nej. Men visst jag "övade" engelska. =/

Jiji, då. Roligt. Passar mig bättre och jag lärder mig faktiskt lite grann. Det är inte alltid lätt att simulera utvikningar och 3D. Så för att kunna göra det i fler steg krävs det ibland att man blundar. Annars kan man ju prova sig fram och lära av sina misstag. Riktig problemlösning!

BF ser jag ingen användning av. Jiji däremot var bra. Så visst. (Eller liknande) Vissa delar av speldramaturgi kommer jag definitivt använda då de ligger i linje med formativa ideer. Nyckelord då blir mening, emfas, feedback och AVSIKT. Eleverna skall ha en avsikt i sina handlingar. Inte bara "apa efter".

Slutligen "A Quest to learn" verkar inte alls (från filmen) använda datorspel som modell för sin utbildning. Nåja. Det var allt!

Tjo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar